صفحه اصلی   آخرین اخبار   اخبار عمومی   سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند


سمعک‌ها معمولا باعث بهبود سلامت روانی، جسمی و اجتماعی افراد می‌شوند. تحقیقات نیز همانند تجربیات نشان داده‌اند، که سمعک‌ها کیفیت زندگی را ارتقاء داده و به افراد کمک می‌کنند تا:

    ارتباط بهتری با خانواده بر قرار کنند
    احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند
    سلامت روانی و جسمی بهتری داشته باشند
    تمرکز بهتری داشته باشند
    احساس استقلال و اطمینان بیشتری داشته باشند
    احساس خستگی کمتری داشته باشند
    مشارکت بیشتری در جامعه داشته باشند
    روابط اجتماعی بهتری داشته باشند
    موقعیت شغلی بهتری داشته باشند

کم شنوایی فقط بیماری دوران سالمندی نیست، آن ممکن است در هر محدوده سنی حتی دوران نوزادی و کودکی اتفاق بیفتد. در کودکان، حتی کم شنوایی در حد ملایم یا متوسط ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در یادگیری، رشد گفتار و توسعه مهارت‌های فردی لازم برای افزایش اعتماد به نفس و پیشرفت در مدرسه و زندگی شود. بنابراین سمعک به همه افراد کم شنوا کمک می‌کند.

میزان واقعی شیوع کم شنوایی با تصور بیشتر مردم متفاوت است. بیشتر افراد تصور می‌کنند که کم شنوایی بیماری دوران سالمندی است، درحالی‌که اکثریت (65%) افراد کم شنوا کمتر از 65 سال سن دارند. بیش از 6 میلیون نفر در ایالات متحده با محدوده سنی بین 18 تا 44 سال و همچنین حدود یک میلیون و نیم از کودکان و نوجوانانی که در سن مدرسه هستند، مبتلا به کم شنوایی هستند. کم شنوایی بیماری است که در تمام گروه‌های سنی ممکن است مشاهده شود.

تحقیقات نشان داده‌اند چنانچه کم شنوایی درمان نشود، تاثیرات منفی روی روابط اجتماعی، روحی و شناختی فرد دارد. در حقیقت، افراد کم شنوا ممکن است نتوانند ارتباطات کاملی با دیگران بر قرار کنند، به‌طوری‌که شغل و زندگی شخصی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با گذشت زمان ممکن است منجر به افسردگی، انزوا، دوری از جامعه، کاهش حافظه و توجه و حتی بیماری فراموشی شود.

هنگامی که سلول‌های موئی در گوش داخلی آسیب می‌بینند، آن‌ها دیگر ترمیم نمی‌شوند. در این موارد یا مواردی که گوش میانی آسیب می‌بیند، سمعک‌ها می‌توانند به میزان زیادی به توانایی شنوایی افراد کم شنوا از طریق تقویت صدا کمک کنند. میکروفون سمعک صداها را ‌جمع‌آوری می‌کند، آمپلی‌فایر سمعک صداها را تقویت می‌کند و بلندگو (رسیور) صداها را به مجرا گوش می‌فرستد. در سمعک وایرلس میکروفون صدا را به تراشه کامپیوتری می‌فرستد، این تراشه بلندی صدا را تنظیم می‌کند و فرکانس‌هایی را تقویت می‌کند که برای بهبود شنوایی نیاز به تقویت دارند.

شنوایی‌شناس (ادیولوژیست) سمعک را مطابق با نوع و میزان کم شنوایی فرد تنظیم می‌کند، به‌طوری‌که فرد کم شنوا نویزهای محیطی را کمتر و صداهای گفتاری را بیشتر بشنود. سمعک‌ها انواع و مدل‌های مختلفی دارند، سمعک‌های هوشمند می‌توانند با گوشی موبایل جفت (pairing) شوند تا افراد کم شنوا به‌راحتی با دیگران تلفنی صحبت کنند، همچنین آن‌ها می‌توانند با اپلیکیشن صدای سمعک‌شان را تنظیم کنند.




لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 4698
دوشنبه 06 آذر 1396 ساعت : 13:01 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش
ریما
3 سال پیش
عالی بود استفاده کردم
پاسخ : دوست عزیز خوش امدید به سایت خودتون
فال حافظ
6 سال پیش
مرسی از مطالب خوب و اموزشی سایت
پاسخ : نظر لطف شماست ......
شما دوستان می توانید در سایت عضو شوید و مطالب خود را در این سایت به اشتراک بگذارید .....
علی
6 سال پیش
سلام . مطب زیبا و اموزنده ای بود .
پاسخ : سلام . تشکر بابت نظر خوبتون

407
مطلب
+ 20
افراد آنلاین
+2,132
بازدید امروز
3,293
بازدید دیروز
79,500
بازدید ماه
3,174,826
بازدید کل
شنبه 29 اردیبهشت 1403
تقویم روز