جدول شگفت انگیز کلاس اول , روش حل جدول شگفت انگیز


راهنمای حل جدول شگفت انگیز

با توجه به ضرورت کسب توانایی مهارت حل مسئله توسط دانش­ آموزان راههای مختلفی برای دستیابی به این هدف به کار رفته است.جدول(مربع)شگفت انگیز3 ×3 تا 9×9 برای اولین بار در مدارس ژاپن اجرا گردید ، با موفقیت در این کشور، به آموزش و پرورش کشور ما نیز راه یافته است. ­

1-جدول 3×3 با استفاده از رنگ­ها:

در ابتدای آغاز آموزش سودوکو از رنگها به جای اعداد استفاده شده است.

برای شروع باید مطمئن شد که دانش­آموز رنگها را می شناسد و هر یک را به خوبی تشخیص می­دهد. معلم لازم است دانش­آموز را با مفهوم سطر و ستون آشنا سازد،هر چند لزومی به استفاده از این اصطلاح نیست و می توان به جای آن از چپ به راست ،بالا و پایین و یا هر اصطلاح دیگری به تشخیص معلم ، استفاده کرد.

در این نوع، در هر سطر و ستون هر کدام از رنگها یک بار باید استفاده شود

2- جدول 3×3 با استفاده از رنگ­ها و اشکال هندسی:

دانش­آموز باید علاوه بر توجه به رنگ ،نوع شکل را هم مورد توجه قرار داده و توانایی رسم آن را داشته باشد. در این جا استفاده ار ابزار، مانند شابلون یا خط­­ کش ایرادی نخواهد داشت.

در این جا دیگر تنها اشاره به سطر وستون کافی نخواهد بود و باید توجه دانش­آموز را به این نکته جلب کرد که هر مربع از مربع های کوچکتری تشکیل شده است.

- جدول 4×4 با استفاده ازاعداد 1تا 4:

در این مرحله نیز باید از فراگرفتن نماد اعداد توسط دانش­آموز اطمینان حاصل کرد و باز توجه دانش­آموز را به سطر وستون به همراه مربع کوچکتر 2×2 جلب کرد.

گفتنی است از این به بعد دانش­آموز باید یاد بگیرد که کار را از سطر،ستون ویا مربع­های کوچکتری که یک یا کمترین جای خالی را داشته باشد شروع کند

6- جدول 6×6 با استفاده ازاعداد 1 تا 6:

در این نوع نیز هر مربع از مستطیل­های کوچکتر 2×3 که مانند نمونه­های قبلی ،هر کدام به وسیله خطوطی پرنگ گردیده، تشکیل شده است .

7- جدول 9×9 با استفاده ازاعداد 1تا 9:

در نهایت باید دانش­آموز بتواند جدول شگفت­انگیز را با استفاده ار اعداد یک رقمی کامل کند.

در این جا علاوه بر بررسی ردیف و ستون­ها ، بررسی 9 مربع 9 تایی توسط دانش­آموز لازم است.

نکات مورد توجه در آموزش جدول شگفت­انگیز در پایه اول:

1-دانش­آموزان تصویری بهتر از دانش­آموزان کلامی و دست­ورز این جدول­ها را حل خواهند کرد.

۲- حدس و گمان نقشی مهمی را در حل کردن مربع های شگفت­انگیز دارد. بنابراین اگر دانش­آموزی با چند بار پاک کردن (مخصوصا در مراحل پایانی که اعداد جای رنگها و اشکال هندسی را می­گیرند) جدول را کامل کردند،کاملا منطقی بوده و حتی تمرین مناسبی برای حدس و گمان به عنوان یکی از راهبردهای حل مسئله است. باید اجازه داد دانش­آموز با تکرار وتمرین در این فعالیت و به صورت تدریجی به سطح مورد انتظار در این مهارت دست یابد.

۳-برای ایجاد انگیزه ی بیش تر و جالب تر شدن می توان از تصاویر حیوانات ، میوه ها ،گل ها و همچنین کلمه ها در طراحی جدول استفاده نمود .

راهنمای حل جدول سودوکو

جدول سودوکو يه جدول ژاپنيه که بهش جدول اعداد متقاطع هم گفته ميشه. اين جدول يه جدول مربعي شکله که از 9 سطر و 9 ستون تشکيل شده. از طرفي به 9 تا مربع مساوي هم تقسيم شده بطوريکه اون مربع هاي 3 در 3 داخلي تو دل مربع اصلي قرار دارن که بهشون بلوک گفته ميشه

قانون هاي اين بازي شامل 4 شرط اصلي و ساده س :

    همه سطر و ستون ها شامل اعداد بين 1 تا 9 باشه.
    تو هيچ سطري عدد تکراري نباشه.
    تو هيچ ستوني عدد تکراري نباشه.
    تو هيچ بلوکي عدد تکراري نباشه ...

البته بعضي ها اعتقاد دارن براي جلوگيري از جواب هاي متعدد بهتره قانون پنجم رو هم به اين قانون ها اضافه کنيم که اونم تکراري نبودن تو قطرهاي مربعه که من بهش اعتقادي ندارم و اينجا هم اون قانون پياده سازي نشده ...  

و اما روش حل ...

براي حل اين جدول روش هاي مختلفي گفته شده ولي من معتقدم هر کسي بايد خودش به يه روش و اصولي دست پيدا کنه.



بنر سایت

لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

دانلود : 754
پنجشنبه 14 دي 1396 ساعت : 8:13

381
مطلب
0
دیدگاه
+4,626
بازدید امروز
1,794
بازدید دیروز
902,266
بازدید کل