صفحه اصلی   روانشناسی و یادگیری   چگونه هم درس‌های پیش را بخوانیم و هم پایه را؟

چگونه هم درس‌های پیش را بخوانیم و هم پایه را؟


بعد از مطالعه‌ی دو هفته با برنامه‌ی راهبردی که هم شامل درس‌های پیش بود و هم پایه و شرکت در آزمون ۲۶ مهرماه و ۱۰ آبان تا حدودی در جریان برنامه‌ی امسال قرار گرفتید. آزمون ۲۶ مهر و ۱۰ آبان اول راه بود و در واقع شروعی برای این بود که موتور برنامه‌ریزی و تلاش شما روشن شود.

آزمون و برنامه‌ی راهبردی شامل دو قسمت می‌شود: پیش و پایه.

برنامه‌ی مربوط به پیش، دو ویژگی مهم دارد: اول این‌که از برنامه‌ی مدرسه عقب است و دوم این‌که در دو آزمون بعدی نیز همین مباحث پوشش داده می‌شوند. اگر اصول برنامه‌ریزی شما بر هماهنگی مدرسه و برنامه‌ی راهبردی استوار باشد قسمت‌های اول پیش را خوانده و مرور نیز می‌کنید تا به تسلط کافی برسید.

قسمت دوم برنامه مربوط به پایه است که مطالعه‌ی این درس‌ها از چهار روش پیروی می‌کند:

    درس‌های اجباری مثل عربی
    فرصت‌هایی آزاد به نام پنجره‌های باز
    همخوانی درس‌های مرتبط مثل فیزیک ۲ و پیش
    زوج‌‌درس‌ها

    در مورد درس‌های اجباری که عربی نیز جزو آن‌هاست به دلیل اهمیت، این درس در آزمون‌های ویژه‌ی پیش نیز در برنامه قرار گرفته است.
    پنجره‌های باز به تعطیلات و ایامی گفته می‌شود که اوقات فراغت دانش‌آموزان است و اکثر آن‌ها درس نمی‌خوانند. تابستان، هفته‌ی آخر شهریورماه، تعطیلات بین دو ترم و از همه مهم‌تر دوران طلایی نوروز جزو این پنجره‌ها هستند. آزمون‌های ویژه‌ی این دوران فرصت مناسبی است تا دانش‌آموزان با خیال آسوده به درس‌های پایه بپردازند.
    در تعدادی از درس‌های پیش‌دانشگاهی، مباحثی وجود دارد که قسمت‌هایی از مبحث‌های سال‌های دوم و سوم را به صورت مفصل‌تر بیان می‌کند. داشتن پایه‌ی قوی و زمینه‌ی آموزشی مناسب، یادگیری این مباحث را آسان می‌کند. همخوانی این قسمت‌ها مقدمه‌ی لازم را در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‌کند و ضمناً از حجم درس‌های پایه می‌کاهد.


    انتخاب زوج‌درس‌ها به عهده‌ی دانش‌آموز است. لازم است در این راستا به چند مورد توجه کنید:

    به خود و تصمیمتان اعتقاد داشته باشید و تا آخر نیم‌سال اول بر انتخاب خود ثابت قدم بمانید.
    معیار درستی برای انتخاب خود داشته باشید.
    به خاطر داشته باشید که به دلیل فرصت زیادی که در نیم‌سال اول دارید و هم‌چنین آزمون‌های مستقل پروژه‌های این نیم‌سال می‌توانید درس‌های حجیم یا درس‌هایی را که نیاز به تلاش بیش‌تری دارند انتخاب کنید.

منبع:شاگرد زرنگ




لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 525
جمعه 12 دی 1399 ساعت : 12:33 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

407
مطلب
+ 11
افراد آنلاین
+558
بازدید امروز
4,242
بازدید دیروز
86,885
بازدید ماه
3,182,211
بازدید کل
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
تقویم روز